الأربعاء، 30 أبريل 2008

ايوة انا بنت...اوئدونى بقى

دى ببساطة حكايتى و حكاية ملايين غيرى ما بين نظرة الناس و حكم المجتمع القاسى المجحف فى حقى احترت يعنى هى كانت غلطتى انى اتخلقت بنت و مين اساسا اللى قال انها غلطة حد او انها غلطة من الاصل لا هى غلطة ولا هو ذنب ربنا خلقنى بنت و اهلى حبونى و انا بنت وانا راضية و مبسوطة انى بنت حد له عندى حاجة؟؟؟ ايوة مبسوطة انى اتخلقت بقلب و احساس ربنا حطهم فيا و فكل بنات حوا و مبسوطة انى بكون المكان اللى بيرتاح فيه ابويا لما الدنيا تكشر فى وشه و لما الاقى امى جايالى انا تشكيلى
و سايبة اخوها عشان هى مش عايزة حلول منطقية لمشكلتها
هى عايزة قلب يسمعلها و ايد تطبطب عليها و مبسوطة لما بلاقى اخويا يسيب صحابه الرجالة
و يجيلى انا يحكيلى و هو متأكد انى سمعاه بقلبى قبل عقلى و مبسوطة انى لما هلاقى الانسان اللى قلبى يرتاح له
هكون له سكن و مودة و رحمة زى ما ربنا قال و فخورة انى هجرب ارقى و احلى مشاعر فى الدنيا... مشاعر الام
اللى مستنية بفارغ الصبر و بتعد الايام و هى بتدعى ربنا
ان التسع شهور يمروا بسرعة
عشان تشوف الكائن ده اللى حبته قبل حتى ما تشوفه مشاعر ما تتوصفش بكلام و كفيلة بانها تغطى على اى احساس
غضب كان او قهر مشاعر كافية انها تخلينى اقول بكل ثقة انى فخورة لانى اتولدت بنت و حتى مع نظرة البعض ليا و انا فى الشارع و كم الاستظراف و اللطافة اللى بشوفهم من شوية عيال تافهة
ما وراهمش غير الوقوف على النواصى و مش بس دول اللى بينرفزونى اللى بيدايقنى بجد اكتر النظرة الدونية اللى بشوفها فى عيون ناس كتير و اللى يقول دى بنت يعنى مكانها البيت...تعليم ايه و شغل ايه اللى بتنادوا بيه؟ خليكوا فى المحشى و البتنجان افيد مع انى لما اتعلم ممكن اكون احسن من 1000 ولد اتعلموا
او بمعنى ادق راحوا مدارس و جامعات و مطلعوش منها بحاجة و لو رسالتى فى الدنيا هتبقى انى افهم الناس اننا بنى ادمين و الله و بنعرف نفهم و نقرا و بكام فصل من بتوع نحو الامية ممكن كمان نعرف نكتب و نعبر اى و الله ييجى مننا فانا مكتفية بالرسالة دى ببساطة دى مشكلتى فى الحياه بس بعون الله هفضل ورا الناس دى لحد ما يعرفوا اننا بنى ادمين زينا زيهم ربنا خلقنا مختلفين و انا مش بطالب اننا نبقى زيهم انا كل اللى بطالب بيه قدر من الاحترام لعقولنا و لانسانيتنا مستكترين ده علينا؟

ليست هناك تعليقات: