السبت، 17 مايو 2008

حوار مع مواطن سلبى

بيقولوا ان المصريين اكتر من نصهم عايشن تحت خط الفقر ده صحيح؟
مين قال كده؟
الجهاز المركزى بتاع الاحصاء
كدابين فى اصل وشهم ما انا عايش كويس اهه و بعدين القناعة كنز لا يفنى
يعنى انت عايش كويس؟
اه الحمد لله و بعدين القناعة كنز لا يفنى
ايوة فهمت والله, طيب انت بتشتغل ايه؟
موظف فى مصلحة الضرايب
بتاخد كام فى الشهر؟
300 جنيه
طيب انت متجوز؟
اه و عندى 7 عيال
سبعة!!! بتأكلهم منين دول؟
لا ما هو المرتب بيقضى ليوم 4 فى الشهر الحمد لله و بعدين القناعة كنز لا يفنى
و باقى ال26 يوم بتعمل فيهم ايه؟
بستلف من حسنين و عوضين و محمدين زمايلى فى الشغل
و هم مش عندهم التزامات هم كمان؟ و بعدين هتسدد ازاى الفلوس اللى عليك دى؟
ايوة ما احنا بنساعد بعض...
و يا ستى بكرة تفرج و نسدد اللى علينا و نجيب للعيال بيسين فى الشقة و بجاكوزى كمان
ايوة منين يعنى؟اكيد انت شاركت فى الاضرابات اللى عملوها الموظفين عشان وزارة المالية تزود مرتباتهم
عشان كده متطمن؟
كان نفسى والله بس الواد ابنى كان عنده كالو فى رجله
و كان لازم اوديه المستشفى
بس البركة فى الزملا قاموا بالواجب و زيادة
يبقى اكد شاركت فى اضراب 6 ابريل؟
اه شاركت طبعا و وقفنا نتفرج على الاضراب انا و ام العيال و احنا واقفين فى طابور العيش
تتفرج على الاضراب؟؟!! اذا كان اسمه "خليك فى البيت" يعنى المفروض ما كنتش تنزل
يعنى هى جت عليا ما كل العمارة نزلت تتفرج على الاضراب
بس الشهادة لله دى حاجة حضارية جدا
على الاقل صوتنا وصل للمسئولين و عرفوا اننا عندنا طلبات
تقصد "صوتهم" بما انك ما شاركتش؟
"صوتنا" "صوتهم" مش فارقة المهم ن فى حد بيصوت و خلاص

و بعدين انت بتقول كنت فى طابور العيش يعنى ما رحتش شغلك يومها؟

ايوة ما انا رحت الصبح مضيت و بعدين سنانى كانت بتوجعنى فاضطريت اروح

طيب و مصالح الناس اللى اتعطلت؟

مافيش عطلة ولا حاجة انا سبت يافطة على المكتب

مكتوب عليها فوت علينا بكرة

انا مفيش حاجة تفوتنى ابدا احنا ناس بنراعى ربنا

طيب بالنسبة للانتخابات شاركت فيها؟

الانتخابات دى حاجة ديموقراطية جدا على فكرة

كفاية ان الشعب بيختار مين يحكمه

يعنى افهم من كده انك شاركت... اخترت مين طيب؟ كان بودى اشارك والله بس البنت الصغيرة كانت بتعطس

و كان لازم اوديها المستشفى بس الشهادة لله الناس قاموا بالواجب و زيادة

مين دول انت عارف ان اللى صوتوا دول كانوا 23% من اللى عندهم بطاقات انتخابية بس؟

العدد فى اللمون متقريش احسن يتحسدوا

طيب لو كنت صوتت كنت هتختار مين؟ الراجل ده اسمه ايه بتاع حزب بكرة بيقولوا هيدى للناس 50 جنيه فى الشهر

بالنسبة لانتخابات المحليات شاركت فيها؟
"الحميات" لأ الحمد لله الوحدة الصحية هنا قايمة بالواجب و زيادة
و العيال متطعمين ضد كل الامراض

يعنى مفيش حاجة مزعلاك فى البلد خالص؟ لأ ازاى فى طبعا الحضرى سافر سويسرا و لازم ياخد جزاؤه دى خيانة لمصر و للمصريين

ده بس اللى مزعلك؟

اه ده اللى قاهرنى مش بس مزعلنى و بعدين القناعة كنز لا يفنى

تعرف ايه عن اللى بيحصل فى لبنان و فلسطين دلوقتى؟

انا ما بقراش جرايد اصل اللى بيتكتب انهاردة هو اللى بيتكتب بكره

و هو اللى هيتكتب بعده...مش فارقة

بس الصراحة حظك اليوم و السودوكو بتوع المصرى اليوم

احلى بكتير من اللى بييجوا فى الاخبار

يعنى انت مش ناوى تعمل حاجة لبلدك؟ لا بتشارك فى انتخابات ولا بتعبر عن رأيك فى اضرابات ولا بتروح شغلك؟ لا ما انا هشارك فى الصيام بتاع يوم 20 بيقولوا الدعاء هو الحل

هو مش كان "الاسلام هو الحل" هم غيروها؟

والله معنديش خلفية هم قالولى هنصوم و ندعى و انا معاهم بعون الله

تفتكر ده لوحده اللى هيصلح حال البلد؟

ايوة طبعا امال ايه مفيش احسن من اللجوء لربنا
و بعدين هو انتى ملحدة ولا ايه اعوذ بالله استغفر الله ولا حول ولا قوة الا بالله
ربنا يهدى

اخر سؤال تحب تقول ايه للمسئولين فى البلد؟
ربنا يخليلنا المسؤولين و يباركلهم
كله تمام بس الناس هى اللى طماعة و بعدين القناعة كنز لا يفنى...
و بعد كده عايزينها تتعدل
بامارة ايه طيب؟

ليست هناك تعليقات: